Starka ben med mangan

Du kanske har trott att endast mjölk och kalcium stärkte benstrukturen. Men vår kropp innehåller så mycket som 10 till 20 mg av spårämnet mangan. Och ämnet är viktigt just för vår benstruktur.

Du hittar mangan i levern, bukspottkörteln, njurarna, men också en liten mängd i hjärnan. Det är också i dessa organ som kroppen lagrar mangan, men kroppen kan inte producera detta spårämne själv.

För en hälsosam och normal benstruktur är det därför viktigt att få mangan genom mat eller ett kosttillskott. Du behöver inte stora mängder av detta spårämne, men det är viktigt för kroppen att fungera optimalt.

Viktig för god benhälsa 

Mellan 25 och 40 procent av all mangan i kroppen finns i skelettet. 

Mangan har flera viktiga funktioner i kroppen. Det kan bidra till bland annat:

  • För att behålla starka ben
  • För att bibehålla strukturen hos starka och friska ben

Mangan spelar en viktig roll för att upprätthålla god benhälsa.

Mangan i kosten

Du hittar mangan i livsmedel som fullkorn, musslor, ostron, blåmussla, nötter, baljväxter, ris och bladgrönsaker. 

Dessutom finns det olika kosttillskott som kan stärka muskler och leder i vår kropp.

Mangan i kosttillskott

Ett kosttillskott som innehåller 2 mg mangan, är Flex5X. I tillägg innehåller produkten boswellia serrata, gurkmeja och vitamin K2, D och C. K2 bidrar till att upprätthålla normal benstomme, vitamin D bidrar till att upprätthålla normal muskelfunktion och vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benens normala funktion.

Prova Flex5X idag för dina muskler och leder.

Prova FLEX5X i 60 dagar

50% rabatt – endast 174:-

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.