Gåstavar: Så använder du dem

Med gåstavar kan du gå stadigt och med större självförtroende, även om leder och muskler inte fungerar riktigt som tidigare. Du får bättre stabilitet och de tar bort vikten från dina knän. Alla kan också använda stavar, oavsett om kroppen spelar i lag eller inte.

Men hur använder du gåstavar? 

I denna artikeln ger vi dig instruktioner steg för steg till hur man använder stavarna så effektivt som möjligt. Det är egentligen inte så svårt när du först har fått in tekniken. 

Du får mest tillbaka om du vet hur du använder armrörelserna och om du justerar stavarna korrekt. Därför kanske du vill läsa den här guiden innan du ger dig ut på en promenad eller besöker sportbutiken.

Checklista i butiken 

En eller två? Bestäm dig för om du vill använda bara en eller om du vill använda två stavar. Men kom ihåg att en gåstav aldrig ersätter en vanlig käpp som är avsedd för stan. 

Hitta rätt längd: Du justerar staverna korrekt genom att sikta på en 90-graders böjning i armbågen när stavspetsen rör marken. 

Välj funktionalitet: När du ska köpa gåstavar ser du att det finns många alternativ. Du kan välja mellan hur stavarna ska justeras, läggas ihop, hur stötdämpningen är, stavarnas vikt och låsmekanismer.

Mätt rätt längd

Feljusterade stavar kan orsaka onödvändiga plågor i armar, skuldror, rygg och nacke. 

Den korrekta justeringen på stavarna är att armbågarna ska ha en 90-graders böjning när stavarna är i backen nära fötterna. Många gåstavar kommer i justerbara längder, något som gör det enkelt att justera längden rätt. 

Vissa stavar säljs dock utan detta alternativ. Använd då detta som en riktlinje när du väljer stavar:

Om du är längre än 180cm, är en pekpinne att du väljer stavar som är minst 130cm. 

Om du är kortare än 180, kommer du som regel kunna justera och anpassa gåstavarna för att de ska passa just dig.

Använd tabellen nedan för att ta reda på hur långa stavarna bör vara:

Din längdRekommenderad stavlängd
< 150 cm100 cm 
150 cm – 170 cm110 cm 
172 cm – 180 cm120 cm
182 cm + 130 cm
Stavarna ska vara ca. 0,7 x din längd.

Justera gåstavarna efter terräng

När du först har hittat din optimala längd på stavarna, har du kommit långt på vägen. Sen behöver du justera stavarna efter vilken terräng du går i.

Plana partier

På plana partier ska du ha en 90-graders böjning i armbågarna som beskrivits tidigare, när stavarna är i marken. 

Det är vanligtvis på två ställen, både uppe och nere, som du kan anpassa stavarna. Och när du justerar efter terräng kan du använda den översta låsmekanismen för att finjustera längden.

Armbågarna ska ha 90-graders böjning när stavarna träffar marken.

För långa uppförsbackar

Du behöver inte lika långa stavar när du rör dig uppåt i terrängen. Då kommer kroppen automatiskt böja sig mer framöver. Därför kan du korta ner stavarna 5-10 cm. 

Ju brantare sluttning, desto mer förkortar du gåstavarna.

Det är viktigt att justera för att förhindra onödiga belastningar på dina axlar. Du ska inte lyfta axlarna, men rörelsen ska kännas naturlig.

För långa nedförsbackar

Här bör du tvärtom förlänga stavarna med 5-10 cm. På vägen ner är kroppen mer upprätt. Och om du förlänger stavarna något kommer du att uppnå bättre balans på vägen ner.

Om du justerar stavarna efter terräng, kommer du uppleva bättre komfort och mer stabilitet i rygg, skuldror och armar.

Det stora valet

När du ska köpa stavar behöver du ta ställning till vilka behov du har, 

Det finns flera olika stavar, från enkla till väldigt avanserade. Med vissa kan du till och med fälla ihop och lägga ner i väskan.

Justerbara

Går du för den justerbara varianten kan du vanligtvis variera mellan 60 – 110 cm. Perfekt när du rör dig både upp och ner i terrängen.

Inte justerbara

Inte justerbara stavar har en fast längd, något som kanske låter som en nackdel. Fördelen är att dessa stavarna som regel är lättare än justerbara stavar, då de är utan extra finesser som låsmekanism. Dessa stavarna är perfekta om du oavsett planerar att gå på plan mark. 

Hopfällbar

Så har du de hopfällbara stavarna. Tänk dig tältsängar som går ihop. Dessa är perfekta för dig som inte alltid planerar att använda stavar, men likväl önskar att ha tillgång till dem.

Med stötdämpning

Det finns även stavar som är utstyrt med stötdämpning. De har invändiga fjädrar och tar stötar när du rör dig nerför backarna. Detta är som regel en funktionalitet du kan slå av och på, till exempel när du rör dig uppåt i terrängen. 

En bra funktionalitet speciellt för dig som sliter med höfter, knän eller anklar eller andra leder. 

Ultralätta stavar

Fördelen med väldigt lätta stavar, är att svängvikten minskas. Så undviker du att stavarna förhindrar dig från att röra dig för snabbt. Du slipper överhuvudtaget att använda extra kalorier på stavarna.

Du får ofta ultralätta stavar som inte väger mer än 200 gram. 

Låsmekanismer

Du kommer lägga märke till att de olika stavarna kan låsas på olika sätt.

Externt spaklås: Ett sådant lås är lätt att justera även när du bär handskar.

Trycknapplås: Du klickar fast på denna typ av låsmekanism med ett enda tryck. Du trycker på knappen för att öppna och låsa stavarna.

Vridbart lås: Denna skruvar du fast, och den sitter därför väldigt stabilt.

Kombinationslås: Det finns stavar med flera typer lås. Till exempel spaklås på den översta delen och man kan vrida nere på staven.

Kontrollera alltid att låset är ordentligt låst innan du börjar gå!

Olika material

Annars hittar du stavar antingen i aluminium eller i kolfiber. Kolfiberstavar är lättare än aluminium.

Fördelen med kolfiber är att de är lätta, men det gör även att de är lättare att knäcka. 

Aluminiumsstavar kan du riskera att böja.  

Ett bra grepp

Ett bra grepp runt stavarna är viktigt när du ska gå länge. Här är det faktiskt även flera varianter att välja mellan. 

Det är också viktigt att behålla värme och för att förhindra svettning.

Kork: Minska chansen för att fukt och svett från händerna fäster sig på handtaget. Passar för dig som går mycket i varmt väder eller i högt tempo. 

Skum: Mjuka att hålla i och absorberar fukt från svettiga händer.

Gummi: Passar bra om du går i kallt väder, då det isolerar händerna från stötar och vibrationer. Men det ökar även chansen för att bli fuktig i händerna. Passar inte så bra om du ska gå långa promenader i varmt väder.

Fördelen med att använda stavar

Med stavar hemma är du redo för att gå ut på promenad.

En av de många fördelarna med att använda gåstavar är att du stärker överkroppen, kärnmusklerna och att du till och med kan få stramare rumpa.

En annen fördel är att du förbränner mer kalorier. Även om du går i ett tempo som tillåter dig att prata med promenadkompisen, så kommer du ha en effektiv förbränning jämfört med om du skulle springa 11 kilometer i timmen. 

3 sätt att använda stavar

Nedanför kan du läsa några tips till hur du använder stavar mest effektivt. 

Omväxlande svängar

Med denna tekniken går du mer eller mindre som vanligt, du rör dig omväxlande med höger och vänster stav framåt, samtidigt som du sätter motsatta benet fram.

När du sätter ner staven, placerar du den vid hälen på den främre foten. 

Du använder stavarna för att dra din kropp framåt. Dina axlar är sänkta och du kollar framåt.

Det viktigaste är att du använder dina armar, sparkar igång med stortån så att du får aktivera musklerna nere i foten. Ha ett fast grepp runt stavarna när du sätter dem i marken, och släpp trycket på stavarna på vägen tillbaka, så att du bara håller med tumme- och pekfinger.

Parallella svängar

Här arbetar du på samma sätt med dina armar. Du placerar båda stavarna i marken vid fotens häl som du har främst. Först drar du kroppen framåt med båda armarna medan du skjuter dig framåt med stavarnabakom kroppen.

Du håller samma grepp som vid “omväxlande svängar”, alltså ett bra grepp när du trycker fram och släpper och håller med tumme- och pekfinger på vägen tillbaka.

Många människor gillar att variera användningen av stavar med denna teknik. Det är också bra att använda både nerför och uppförsbacke.

Skidteknik

Här föreställer du dig nästan att du ska åka längdskidor. Du går eller springer genom att sparka extra med foten så att du nästan hoppar lite, och du gör armrörelserna större.

Du håller i stavarna och släpper på samma sätt som i de andra två teknikerna.

Fördelen med denna teknik är att dina steg blir längre, och du får träna stora muskler i kroppen i större utsträckning.

Bra för muskler och leder

Fördelen med gåstavar är att du minskar belastningen på muskler och leder. Om du önskar extra hjälp på promenaden, finns det även kosttillskott som Flex5X som har dokumenterad effekt på lederna.

Flex5X innehåller 250 mg boswellia serrata, i tillägg till 40 mg odenaturerad kollagen II, gurkmeja, vitamin K2, D och C. K2 bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, vitamin D ser till att upprätthålla en normal muskelfunktion och vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benstommens normala funktion.