Viktigt om kollagentillskott och leder

Vilken typ av kollagen ska du välja? Och ska du ta kollagentillskott innan eller efter att du har ätit? Här får du allt du behöver att veta när du ska välja kollagen för dina leder. 

Idag finns du kollagen både i pulver- och i kapselform, och vanligast är kollagen från nötkött och marina källor. Det är inte konstigt att det kan vara svårt att ha översikt.

I denna artikeln tittar vi på vad kollagen är, och hur du helst ska ta ett kollagentillskott för att optimera absorptionen i kroppen. 

Vad är kollagen?

Kollagen är det proteinet vi har mest av i kroppen. Totalt utgör det cirka 25 procent av den totala proteinmassan. Du hittar kollagen i ben, brosk, hud och senor.

Se på kollagen som ställningen som håller vår kropp ihop.

Problemet är att kollagenproduktionen avtar när vi blir äldre. Och eftersom vi behöver kollagen för att upprätthålla hälsosamma leder och en elastisk hud, så är det många som väljer att ta ett kollagentillskott.

Att använda kollagentillskott för leder

Det finns flera typer av kollagen, och de består alla av olika peptider eller aminosyror som extraheras från nötkött eller marina källor.

När du ska välja kosttillskott finns det två olika former av kollagen, antingen i form av odenaturerad kollagen eller hydrolyserat kollagen. 

Medan odenaturerad kollagen typ 2 är kollagen i sin rena biologiska form, bryts hydrolyserat kollagen ned i mindre peptidmolekyler.

Odenaturerat kollagen är den typ vi använder i Flex5x. Att vi väljer att använda odenaturerat kollagen, innebär att du får ett kollagen där råvaran inte bearbetas kemiskt.

Läs också: Detta bör du veta innan du väljer kollagen

Det är kollagen typ två som du hittar i ledbrosk och som gör att vi kan röra oss enkelt och fritt. Denna formen för kollagen består av tre långa kedjor av aminosyror som är sammanlänkade med ett fibernät. 

Kollagen type 2 ser till att ge brosk elasticitet och stöttar upp våra leder. Därför är den så viktig för att hålla kroppen mjuk och smidig!

När på dagen bör du ta kollagentillskott?

Vissa skulle hävda att det är bäst att ta kollagen på morgonen på tom mage för att optimera absorptionen.

Bakgrunden är att du behöver magsyra för att smälta proteiner, och om du tar kollagen på tom mage blir det även lättare att bryta ner kollagen. 

Andra tänker att det är bäst att ta tillskottet till natten, så att kroppen har god tid till att absorbera kollagen medans du sover. 

Men det bästa är nog att ta kollagentillskottet på tom mage innan frukost.

Kollagen + C-vitamin 

Oberoende av när på dagen du tar kollagentillskottet, är det viktigt att du kombinerar med vitamin C för att optimera absorptionen:

  • Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för broskets normala funktion
  • Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benstommens normala funktion

Flex5x innehåller både kollagen typ II och vitamin C för bästa möjliga absorption. 

Utan vitamin C blir det ingen kollagenproduktion i kroppen.

Flex5X är källan till kollagen 2

Flex5X innehåller 40 mg odenatureradkollagen II, i tillägg till boswellia serrata, gurkmeja, vitamin K2, D och C. K2 bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, vitamin D bidrar till att upprätthålla en normal muskelfunktion och vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benstommens normala funktion.

Prova FLEX5X gratis i 60 dagar

Du betalar endast 79 kr i portoavgift

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.