12 tips mot stela leder på morgonen

Svaga muskler och leder tenderar att strama åt medan du ligger och sover. Resultatet är att du vaknar upp till vad vi kallar morgonstelhet. Men det finns flera saker du kan göra för att undvika den stela känslan.

Vad som orsakar den stela känslan är att brosket i lederna torkar ut och hårdnar. Brosket i lederna fungerar som en stötdämpare för lederna. Det kan resultera i både svullnad och ömhet.

Många upplever stelhet i rygg, knän eller fötter när de vaknar upp på morgonen. 

Det har inte nödvändigtvis bara att göra med åldrandet, utan det kan också vara slitage på lederna. Till exempel kan du uppleva stela leder på morgonen om du bär på extra kilo, eftersom detta kommer att leda till ytterligare belastning.

Resultatet är ofta svagare muskler och stela leder. Och allt varar tills du börjar flytta din kropp och få dina leder och muskler uppvärmda igen.

De första minutrarna är värst 

Morgonstelheten går vanligtvis över inom 10-15 minuter. Men om du har allvarliga reumatiska sjukdomar kan stelheten pågå i mer än en timme. I så fall bör du prata med din läkare.

Beroende på svårighetsgraden finns det flera saker du kan göra för att öka muskelstyrkan och flexibiliteten i kroppen. Att bibehålla en hälsosam vikt, till exempel, hjälper till med stelhet.

Men det är också flera andra saker du kan göra för dina leder. Nedan har vi samlat 12 olika tips som kan göra dina leder mjukare. 

12 tips för att övervinna morgonstelheten 

  1. Passa på så att du får tillräckligt med god och djup sömn för att ladda upp och reparera kroppen. Du bör också se till att ha en bra huvudkudde och madrass som är anpassat efter din kroppstyp. Detta är avgörande för din sovposition, för att stödja och avlasta lederna och för att du inte ska vakna upp stel. 
  1. Temperaturen på sovrummet är också avgörande. Om du har det för kallt, så kan detta påverka känsliga leder, som har en tendens att bli stela när det är kallt.
  1. När du vaknar bör du ta dig tid till några lätta stretchövningar. Innan du reser dig upp från sängen bör du se till att sträcka på alla leder, även fingrar och tår. Detta kan minska stelheten som du upplever senare.
En god strekk om morgenen vil myke opp leddene dine
  1. Gå efter en kost som har antiinflammatoriska egenskaper, så som mycket fet fisk, bär, nötter och mindre bröd och socker. Det kan vara gynnsamt om du kämpar med svullnad och ömhet i lederna. 

  2. Börja dagen med en varm och skön dusch. Duscha gärna i 10 minuter för att värma upp och mjukgör lederna. Kombinationen av värme och ånga kommer ha effekt på dina leder innan du kommer igång med dagen.
  1. Om du har tillgång till torktumlare, kan du ge dina kläder en snabb uppvärmning innan du tar de på dig.
  1. Du kan också prova att sova under en elektrisk värmefilt. Det kommer hålla dig varm hela natten, och det kan göra så att du inte är lika stel. 
  1. För att få igång blodcirkulationen, kan du också värma en handduk i mikron i 20 sekunder och lägga runt de stela lederna. 
  1. Starta gärna dagen med en snabb promenad. Det kommer få igång blodcirkulationen i kroppen och mjuka upp lederna. Du kan också försöka med övningar som tai chi eller yoga. 
En kort morgentur kan være bra for leddene
  1. Det är också viktigt att du undviker stress, då stress kan bidra till att musklerna i kroppen stramas åt. Ju längre tid man är stressad, desto värre blir troligtvis symtomen. Prata med någon av dem du har runt dig. Även yoga kan vara en bra avslappningsteknik mot stress.
  1. Du kan också försöka att smörja på en bra gel som svalnar och lindrar ömma leder.

  2. Det finns dessutom flera olika kosttillskott som kan vara bra för dina leder. Det du behöver göra, är att undersöka mängden av de olika ingredienserna i kosttillskottet. Till exempel så kan tillskott med boswellia serrata eller mangan vara till hjälp om du upplever stela leder på morgonen. 

Bland annat visar studier att mellan 50 och 1000 mg boswellia serrata bidrar till att hålla lederna mjuka och komfortabla.

Även mangan har den egenskapen att den bidrar till att upprätthålla starka ben, i doser från 0,3 mg och uppåt. 

Flex5X för lederna

Ett kosttillskott som innehåller både boswellia serrata, mangan i tillägg till gurkmeja, är Flex5X. Dessutom innehåller Flex5X vitamin K2, D och C. K2 bidrar till att upprätthålla normal benstomme, vitamin D bidrar till att upprätthålla normal muskelfunktion och vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benens normala funktion.

Du kan prova Flex5X gratis genom att beställa här nedan.

Prova FLEX5X gratis i 60 dagar

Du betalar endast 79 kr i portoavgift

Fyll i ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.