Varför bör du äta curcumin om du tränar?

Nackdelen med löparens höga och den euforiska känslan du får efter träningen är ofta muskelstelheten som kommer efteråt. Men nu visar forskning att ett ämne som finns i gurkmeja kan göra underverk för ömhet.

Men först lite om muskelstelhet. Vad kommer det ifrån?

Den smärtsamma känslan kommer vanligtvis efter att du har tränat högintensiv träning, och på engelska kallas muskelvärk för DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness). DOMS kommer vanligtvis efter 24-72 timmar.

Och det är just denna typen stelhet som forskare i en nyare studie publicerad i European Journal of Applied Physiology, har hittat ett ungefärligt botemedel mot.

En god nyhet för oss alla som kanske till och med undviker att ta in lite extra, helt enkelt för att undvika den värsta stelheten dagen efter.

Effekten av curcumin

Det är här som curcumin kommer in i bilden. Curcumin är ett extrakt från gurkmeja som vi kanske känner igen mest som en krydda i rätter som tikka masala. Men denna potenta ingrediensen kommer inte från själva kryddan, men från gurkmejaroten och har egenskaper som är mer än en krydda.

Den har i århundranden använts medicinskt i Indien för att den fungerar som antioxidant och även har anti-inflammatoriska egenskaper.

Och som vi kommer att se kan det motverka ömma och stela muskler efter träning.

Metaanalys visar tydlig effekt

En ny metaanalys från 2021 har tittat på nio studier för att titta närmare på effekten av curcumin och muskelstelhet.

Sju av studierna (som inkluderade 220 deltagare) studerade effekten av curcumin på en typ av markör som kallas kreatinkinas för att mäta muskelskada.

Kreatinkinas stiger vanligtvis markant efter intensiv träning.

Och i sex av studierna (159 deltagare) såg man på effekten av curcumin på DOMS.

Deltagarna var i ett åldersintervall mellan 19-36 år, där majoriteten var män. Forskarna studerade två grupper: ena gruppen tränade, den andra gruppen tränade inte.

Metaanalysen drog slutsatsen att ett curcumin-tillskott har en positiv effekt på träningsrelaterad muskelskada orsakad av DOMS.

Man såg också att curcumin hjälper till att sänka mängden kreatinkinas i blodet.

Utför bättre med mindre skador

I en studie intog deltagarna 150-1500 mg curcumin dagligen, uppdelat på 2-3 portioner före och efter träning. I en annen studie åt deltagarna 2,5 g curcumin två gånger dagligen i 2-3 dagar, medans den andra testgruppen fick placebo.

Det finns alltså mycket forskning på de positiva effekterna av curcumin, oavsett vad för slags aktivitetsnivå du ligger på.

Flex5x innehåller 40 mg curcumin, kombinerat med boswellia serrata, gurkmeja, vitamin K2, D och C. K2 bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, vitamin D ser till att upprätthålla en normal muskelfunktion och vitamin C bidrar till normal kollagenbildning, som har betydelse för benstommens normala funktion.